Kjære Audun Lysbakken

Jeg tenkte du trengte noen oppmuntrende ord i dag.

Mens mange andre nevner deg i sammenheng med 
overtramp
frihetsfrarøvelse
sosial voldtekt
tvang
skadelig tidlig separasjon av symbiosen mor/barn
kommunisme
yrkesfavorisering
ammefiendtlighet
urettferdighet
skadelig utvikling for likestillingen

Tenkte jeg heller jeg skulle sette deg i sammenheng med dette:








Dette er Teo, snart 11 mnd og pappaen hans som sammen er inne i uke 2 av 12 uker lovfestet pappaperm .
Mamma og pappa var begge spente på overgangen fra mammaperm til pappaperm, for en overgang er det så absolutt.
Vi mente også at vi burde kanskje få velge fordelingen selv.
Vi diskuterte også "ulempene" som viser seg i redusert inntekt fordi NAV forholder seg til en øvrig grense.
Pappa fikk litt utfordringer med å være leder og lenge borte fra jobb
Mamma kjente overgangen i mammahjertet og joda, hun savner.
Teo savner nok sikkert litt han også.

I morrest fikk mamma stå lenge på badet og ordne seg helt for seg selv mens pappa ordnet frokost og matpakker og klær.
Mamma sier stort sett  bare "tudeldu" på vei på jobb og kommer hjem til 
glade barn.
Barn som har fått hjelp til leksen midt på dagen, av PAPPA.
Rent og pent hus.
En tilstede mann som kanskje har sneket seg til en liten dupp mens baby sov.
Middag på bordet.
Ro.
Harmoni.

Og da tenker jeg, Audun, at de andre bare må sutre i vei.
Ikke bare bor vi i et land med de beste permisjonsrettighetene i verden, men du gjør også disse dagene mulige for meg.
Og til neste år får altså heldige mammadamer to ekstra uker på å si "tudeldu" på vei til jobb og 
komme hjem til ferdig middag.

Takk!

(ikke minst til Teo`s pappa som er den fødte pappaperm`er selv om han aldri har bodd på grünerløkka)

3 kommentarer:

  1. jeg må bare si, at jeg liker bloggen din mer og mer....passelig blanding av mammalivet og interiør. Ypperlig for ei som er hjemme i mammaperm ;)

    Her er mannen hjemme sammen med meg hver fredag i 60 uker. Slik blir vår fedrekvote brukt. Eller jeg blir ikke hjemme alle fredagene da.
    Gleder meg til mer om bryllupet. Denne versjonen av Wonderwall har jeg ikke hørt før, og den var rett og slett nydelig!

    God helg til deg.

    SvarSlett
  2. Hurra for fantastisk innlegg! Heia pappaperm :-D

    SvarSlett